Spede-klubilla 21.3.2009
Tarunhohtoinen ”Spede-klubi” avautuu Hämeenlinnan Palokunnantalolla lauantaina

Mistä kaikki alkoi? Se selviää Spede-klubilla, joka avaa ovensa yhdeksi illaksi. Perinteiset pop-iltamat järjestetään historiallisella paikalla, Hämeenlinnan Palokunnantalolla lauantaina 21.3. klo 20-24.

Hämeenlinnalaisten ilmiömäinen nousu suomalaisen popmusiikin ykkösketjuun, 60-luvun puoliväliin tultaessa, on puhuttanut aina. Nyt asiaa käsitellään vahvasti siellä mistä kaikki sai alkunsa. Ensimmäisten hämeenlinnalaisten nuorisoidolien, pop-musiikkitoimittaja Mape Veijalaisen ja Eddie & The Lightnings -nimisen bändin jälkeen Hämeen pääkaupungista nousi räjähdysmäisesti uusi tähti: Irwin Goodman. Irwinin ensiesiintyminen tapahtui Palokunnantalon Spede-klubilla tarkalleen 45 vuotta sitten. Hämeenlinnassa alkoi toden teolla tapahtua. Vähän aikaa näyttikin siltä, että kaikki merkittävä kevyenmusiikin saralla tulisi vain ja ainoastaan Hämeenlinnasta. Kaartista muistetaan edellä mainittujen lisäksi tietenkin koko pyörityksen vahva moottori, Irwinin sanoittajana ja managerina tunnetuksi tullut Vexi Salmi. Hämeenlinnalaislähtöisistä tähdistä myös Fredi ja Kai Hyttinen tekivät debyyttinsä Spede-klubin esiintymislavalla.

Kun Vexi Salmi ystävineen perusti Hämeenlinnaan Spede-klubin, ei hänen pääasiallisena tarkoituksena ollut suinkaan maankuulun koomikon, Pertti 'Spede' Pasasen ihailijakerhon perustaminen, vaan nuorison luokkaerojen kaventaminen ja uuden musiikin, paikallisten kykyjen, etenkin Irwin Goodmanin tunnetuksi tekeminen. Vähän myöhemmin Vexi ja Mape tekivät yhteistyötä manageritoimistossaan hämeenlinnalaisten tähtien takana.

Irwin, eli Antti Hammarberg tunnettiin Spede-klubin alkuaikoina vielä ”Hampparina”, Irwin oli kaveripiirissä käytetty nimi. Tuona 45 vuoden takaisena maaliskuun iltana oli mainostettu Irving Goodmanin vierailevan Spede-klubilla. Ennen esityksen alkua yleisöä oli jo kertynyt sankoin joukoin odottamaan muualta tulevan tähden esiintymistä. Tuleva supertähti seisoskeli lavalla bändin edessä, yleisön joukosta joku huusi: ”Pois edestä Hamppari että Goodman näkyy”. Armeijasta iltalomalla oleva Hamppari otti kuitenkin mikrofonin ja aloitti The Loafers -yhtyeen säestyksellä Beatlesin tunnetuksi tekemän My Bonnie -kappaleen. Yleisö piti esityksestä, uusi tähti oli syttynyt. Tuo Suomen ensimmäiseksi diskoksikin mainittu paikka tarjosi heti alusta alkaen vahvasti myös elävää musiikkia. Spede-klubilla oli uskollinen kävijäkuntansa ja siellä vierailivat vuorollaan kaikki suomalaiset nimibändit, myös ulkomaisia bändejä kävi esiintymässä kuuluisalla klubilla.

Nyt tulevana lauantaina Spede-klubin ohjelmassa on takavuosien pop-musiikkia Hämeenlinnasta ja maailmalta, lisäksi kuullaan hämeenlinnalaisvaikuttajien (mm. Markku Veijalainen) sekä alkuperäisten Spede-klubilaisten (mm. Ilpo Jokinen) muistelua hämeenlinnalaisesta 60-luvun pop-hegemoniasta. Samalla on mahdollisuus nähdä tuoreet dokumenttielokuvanäytteet (Irwin 60-luvun Hämeenlinnassa / Hämeenlinnan nousu Suomen pop-pääkaupungiksi...). Illan musiikista vastaa Irwinin muusikkoystävä Seppo Tammilehto (pitkän linjan artisti joka on parhaillaan mukana mm. The Beatles Forever -revyyssä Linnanmäen Peacock -teatterissa), Rentun Ruusut -yhtye Irwinin viimeisistä kotimaisemista Hämeenkyrön seudulta, illan aikana esiintyy myös monet Irwin-laulukilpailut voittanut Hanksi, sekä Irwininkin pitkäaikaisena kitaristina tunnetuksi tullut Ari G, sekä tietenkin Irwinin Veljet -ryhmä, lisäksi ohjelmassa yllätysesiintyjiä 45 vuoden takaa. Vanhalla, hyvin säilyneellä Palokunnantalolla (linja-autoasemaa vastapäätä) on myös puffetti anniskeluoikeuksin. Tilaisuuden järjestää valtakunnallinen Irwin-klubi, Irwin Goodman ry. Lisätietoja tapahtumasta löytyy kaiken aikaa lisää internetistä, www.irwingoodman.com

Irwin-klubin tiedotus

Lisätietoa 0400 66 8802