Irwinin Syksyn Sävelet Vain elämää -tapahtumassa Valkeakoskella 28.10.

Mikä on kupletin juoni Valkeakoskella 28.10. Vain elämää -tapahtumassa – siellä pidetään hauskaa railakkaan musiikin soidessa koko päivän, illan ja yön. Teemoista mainittakoon Syksyn sävelet.

Tapahtumassa hotelli Waltikan kahdessa kerroksessa kuullaan mm. Irwinin Lapset -yhtyettä 25-vuotisjuhlatunnelmissa. Valkeakoskella 1981 perustettu, yhä keikkaileva, Irwininkin kanssa yhteistyötä tehnyt bändi, on yksi Suomi-rockin vanhimpia toiminnassa olevia ryhmiä. Jo soolouralle siirtynyt yhtyeen perustaja Ari ”G” Lahti esiintyy myös tapahtumassa Ari Goodman & The Yhtye -kokoonpanollaan. Arin ja Irwinin Lasten teema onkin: 25 vuotta Irwinin poikina. Irwinin työtoveriksi ja ystäväksi tunnustautuva kansantaiteilija ja -edustaja Mikko Alatalo on mukana esiintyjävahvuudessa.

Tapahtuman järjestää valtakunnallinen Irwin-klubi, Irwin Goodman ry, jonka jäsenet kokoontuvat nyt klubin päätapahtumaan, myös yleisöä eri puolilta Suomea odotetaan saapuvan karkeloihin. Tervetulleita ovat kaikki asiasta kiinnostuneet, onhan ohjelmassa voimakas lataus paikallista ja kansallista musiikkihistoriaa! Ohjelma alkaa päiväkonsertilla klo 16 ja Irwin-laulukilpailulla jatketaan Syksyn Sävel -teemaa jo alkuillasta. Kiintoisaa elokuvamateriaalia Irwinistä on nähtävillä ennen illan Irwin-bileitä.

Jo kolmannen kerran järjestettävä jokasyksyinen tapahtuma on saanut teemoikseen tänä vuonna Syksyn sävelet kahdestakin syystä. Ensinnäkin, juhlittavan Irwin Goodmanin uran kiinnekohdat sijoittuvat syksyn aikaan, ensimmäisestä, heti suuren menestyksen tuoneesta ensilevyn julkaisusta lähtien, toisekseen jo mainittu Syksyn sävel -kilpailu oli aikoinaan suomalaisten kevyen musiikin tekijöille ja kuluttajille jokavuotinen ykköstapahtuma. Oy Mainos-TV-Reklam Ab:n järjestämänä Syksyn säveliä alettiin laulaa 60-luvun lopussa, varsinaisen merkityksen kilpailulle loivat kansan äänestämät voittajat 70-luvulla. Ensimmäinen suuren julkisuuden saanut voitto olikin kansansuosikki Irwin Goodmanin ”paluu” vuoden 1970 Syksyn sävelessä, St. Pauli ja Reeperbahn nousi tuolloin kestosuosikiksi. Vuosikymmenen edetessä näytti siltä, että Irwin voittaisi joka vuosi, sillä jo seuraavana vuonna hän kävi ottamassa helposti ykköspaikan Poing Poing Poing -hitillään. Irwinin hyvä ystävä Sammy Babitzin ansaitsi voittonsa 1972 Daa-da daa-da -esityksellään, Irwin itse jäi pois kilpailusta, vaikka oli päässyt sinne peräti kahdella kappaleella. ”Kuulin kaverin biisin, enkä halunnut sekoittaa pakkaa – annoin Samille kunnolla tilaa”, totesi Irwin myöhempinä vuosina Vuosikertakirjan Irwinistä kirjoittaneelle Ari Lahdelle.

Irwin lähti tuolloin Hymy -lehden sponsoroimana Hampuriin. Lehti otsikoi räväkästi: Irwin jättää Suomen verojen takia! Irwinin kanssa saman ohjelmatoimiston leivissä ollut Sammy sai keikkakalenterinsa kerralla täyteen. Seuraavana syksynä Sammy oli poissa. Irwin osallistui kilpailuun taas kahdella kappaleella ja pääsi molemmilla jälleen loppukilpailuun. Kaksoisvoitto kilpailun kahdesti aiemmin voittaneelle laulaja-lauluntekijälle olisi maistunut. Kävi kuitenkin niin, että Jukka Kuoppamäki vei voiton; Kultaa tai kunniaa. Irwinin hopea ja pronssi, Vain elämää ja Si Si Si, nousivat kuitenkin hiteiksi ja Irwinillä meni edelleen kovaa. Seuraavaan Syksyn säveleen Irwinillä ei enää ollut asiaa, loppukilpailusta ulos jätettyä Viuhahdusta väitettiin jopa plagiaatiksi. Irwin ei enää Syksyn säveliä tarvinnut ja kilpailuissa saivat pärjätä muutkin kuplettiperinteen jatkajat, mm. Erkki Liikanen ja Mikko Alatalo, jotka molemmat voittivat kilpailun kahdesti ja jälkimmäinen tulee avaamaan Vain elämää -tapahtuman iltaosuuden, esiintyen myös päiväkonsertissa.

Alatalon Mikko edustaa samaa rillumarei- ja kuplettiperinnettä kuin Hiski Salomaan ja Matti Jurvan seuraajat Repe Helismaa, Esa Pakarinen, Tapio Rautavaara, niin – ja Irwin Goodman. Mikko tunsi Irwinin henkilökohtaisesti. ”Olimme samassa ohjelmatoimistossa, Honkasen Tapsa myi meidän keikkoja 80-luvun lopussa, tapasimme usein ja juttelimme syvällisiäkin”, muistelee Mikko, joka Irwin-klubin ja Irwin-instituutin tavoin haluaa tuoda Irwinistä myös sen toisen, fiksun ja lahjakkaan puolen esiin. Mikolla on ollut aitiopaikka ja kontaktipintaa Irwinin yleisöönkin, jonkinlaisena kansan sielunhoitajana hän joutui toimimaan kun sai tehtäväkseen käydä Irwiniltä jääneitä keikkoja, jotka jäivät elämästä yli. Irwiniä ja suomalaista viime vuosisadan elämänmuotoa muistellaan Waltikassa iloisesti lokakuun viimeisenä lauantaina. Kaikki ovat tervetulleita monipuolisista syistä nousevaan juhlahumuun! Lisätietoa tapahtumasta ja Irwin-klubin toiminnasta löytyy internetistä: www.irwingoodman.com

Vapaasti julkaistavaksi, Irwin-klubi, Irwin Goodman ry, info@irwingoodman.com 041-535 9090

Sivun ylälaitaan